Fråga först varför – Simon Sinek

Fråga först varför – Simon Sinek

10 juli, 2019 0 av frimedekonomi

Här kommer ett inlägg som handlar om utveckling utifrån ett företagsekonomiskt och personligt perspektiv. Det utgår ifrån författaren och föreläsaren Simon Sinek. 

Troligen är ni många som har sett eller hört talas om Simon Sinek. Han har genom sina föreläsningar på YouTube och TED Talks nått flera miljoner tittare. Han medverkade även i svenska framgångspodden för ungefär 2 månader sedan. I en av hans föreläsningar (filmen nedanför) uppmanas du som människa och ledare att börja med frågan varför. 

Detta är ett ämne som Simon Sinek fördjupar i sin bok “Fråga först varför : hitta din mening och inspirera till handling” (2018). Boken finns idag översatt till svenska av Kjell Waltman och är baserad på originalet “Start with why : how great leaders inspire everyone to take action” från år 2009.

Det huvudsakliga budskapet i boken handlar om att som människa och ledare hitta ditt varför, för att därigenom kunna optimera dig själv och din omgivning. Simon Sinek ger exempel på företag som saknar ett tydligt varför och vad det kan skapa för problematik. Det ges även exempel på företag som istället drivs av ett tydligt varför och hur detta medför en stark företagskultur. Här nämns t.ex. Apple och Disney. I boken ges även förslag på hur företag bör inleda sin marknadsföring med varför. Enligt Simon Sinek är det många företag idag som främst fokuserar på att berätta vad de erbjuder för produkt eller tjänst. Det kan såklart anses vara nödvändig information också. För att skapa en starkare relation till sina kunder föreslår Sinek istället hur man kan inleda marknadsföringen med sitt varför och därefter gå in mer på detaljer som hur och vad man erbjuder. 

Samtidigt som jag tror på och inspireras mycket av det Simon Sinek nämner i sin bok och under hans föreläsningar är det alltid sunt att vara kritisk. I det här fallet tänker jag på att många av teorierna kan låta enkla och självklara i teorin för att sedan bli mer utmanande i praktiken helt enkelt. De flesta företag behöver ju t.ex. ägna mycket tid till att “bara” få verksamheten att gå runt rent praktiskt. Då kan det bli svårt att hinna med och låta ett “varför” genomsyra verksamhetens alla andetag. Samtidigt tror jag att det kan vara en väl värd investering att faktiskt sätta sig ner och reflektera över sitt eget och ett företags varför. Vad har vi för vision och vad vill vi uppnå för företagskultur därigenom? 

"Vi kan alla lära oss att leda"
Simon Sinek
Författare och föreläsare

Något jag som lärare brinner för lite extra är insikten om att vi alla kan utvecklas. Simon Sinek förklarar i inledningen av sin bok hur just alla kan lära sig att leda (2018). För egen del förnekar jag inte talang. Jag brukar däremot påminna mig själv och mina elever om att man kommer långt med övning och grit. Och att man kan se det mesta som olika förmågor vi tränar på. Vare sig det handlar om att bli bra på att ett musikinstrument, spela fotboll eller tala inför folk. Övning ger färdighet helt enkelt. Sedan finns det en uppsjö av forskning om hur denna övning bör se ut för att vara så effektiv som möjligt. Men det får nog bli ett eget framtida blogginlägg. 

Fundera gärna på vad som är just ditt varför. Kanske har du redan en idé sedan tidigare? Personligen är jag ödmjuk inför att mitt varför kan utvecklas och finjusteras med tiden. Är du intresserad av att lära dig mer om detta ämne kan jag varmt rekommendera att lyssna på några av Simon Sineks föreläsningar på YouTube och läsa boken “Fråga först varför”. 

Lycka till!